#: locale=en ## Tour ### Title tour.name = me4eu Izložba karikatura ## Skin ### Button Button_03D37B27_0C7A_63B3_41A1_89572D8C8762.label = O IZLOŽBI Button_03D37B27_0C7A_63B3_41A1_89572D8C8762_mobile.label = O IZLOŽBI Button_03D37B27_0C7A_63B3_41A1_89572D8C8762_mobile.pressedLabel = O IZLOŽBI Button_1830D20E_17B1_6AC3_4198_688BED36E073.label = WEBSITE Button_1830D20E_17B1_6AC3_4198_688BED36E073_mobile.label = WEBSITE Button_1CA392FC_0C0A_2295_41A3_18DEA65FB6AD.label = O AUTORU Button_1CA392FC_0C0A_2295_41A3_18DEA65FB6AD_mobile.label = ALBUM Button_1EBF3282_0C0A_1D6D_4190_52FC7F8C00A5.label = KATALOG Button_1EBF3282_0C0A_1D6D_4190_52FC7F8C00A5_mobile.label = KATALOG Button_1FDDCF4A_0C0A_23FD_417A_1C14E098FDFD.label = PANORAMA LIST Button_1FDDCF4A_0C0A_23FD_417A_1C14E098FDFD_mobile.label = O AUTORU Button_1FE4B611_0C0A_256F_418E_EA27E66F8360.label = ALBUM Button_1FE4B611_0C0A_256F_418E_EA27E66F8360_mobile.label = FLOORPLAN Button_33E0F47E_11C1_A20D_419F_BB809AD89259.label = KONTAKT Button_33E0F47E_11C1_A20D_419F_BB809AD89259_mobile.label = KONTAKT ### Multiline Text HTMLText_0892FFD9_2936_34D9_41C4_8B37EE5587DF_mobile.html =
12. Bezbjednost hrane, veterinarstvo i fitosanitarni nadzor


U cilju potpune zaštite zdravlja i interesa potrošača Evropska unija primjenjuje integrisani pristup „Od njive do trpeze“, koji svojim nazivom opisuje način na koji EU pristupa politikama bezbjednosti hrane, obezbjeđivanja visokog nivoa javnog zdravlja, zdravlja životinja, dobrobiti životinja i zdravlja biljaka u cilju pružanja svojim građanima najboljeg kvaliteta proizvoda. Ovi ciljevi se postižu korišćenjem mjera koje se odnose na cijeli lanac proizvodnje, od obrade i distribucije hrane do potrošača pod adekvatnim nadzorom nadležnog organa tokom čitavog procesa.


Visok nivo zaštite života i zdravlja ljudi je sigurno jedan od glavnih ciljeva politika EU. Istovremeno, neophodno je obezbijediti efikasno funkcionisanje unutrašnjeg tržišta EU, što je moguće samo ako se standardi koji se odnose na bezbjednost hrane i proizvodnju dosljedno primjenjuju na cijeloj teritoriji EU.






















HTMLText_1830E20E_17B1_6AC3_419B_A422A7600CB2.html =
Sektor za informisanje javnosti o EU i procesu pristupanja EU


Generalni sekretarijat Vlade


Bulevar revolucije, br. 15


81 000 Podgorica


E – mail: nada.vojvodic@gsv.gov.me


bojana.mucalica@gsv.gov.me


gordana.djekic@gsv.gov.me


svetlana.pesic@gsv.gov.me


HTMLText_1830E20E_17B1_6AC3_419B_A422A7600CB2_mobile.html =
Sektor za informisanje javnosti o EU i procesu pristupanja EU


Generalni sekretarijat Vlade


Bulevar revolucije, br. 15


81 000 Podgorica


E – mail: nada.vojvodic@gsv.gov.me


bojana.mucalica@gsv.gov.me


gordana.djekic@gsv.gov.me


svetlana.pesic@gsv.gov.me




HTMLText_20ECF7A3_174C_050A_41A5_0B8AD2C6B179.html =
GALERIJA KARIKATURA
HTMLText_20ECF7A3_174C_050A_41A5_0B8AD2C6B179_mobile.html =
GALERIJA KARIKATURA
HTMLText_245BDB6E_173C_0D1A_41AA_78BDF4EE53FF.html =
FLOORPLAN/
HTMLText_245BDB6E_173C_0D1A_41AA_78BDF4EE53FF_mobile.html =
FLOORPLAN/
HTMLText_2792D64D_17CC_071F_4198_A70438B191B7.html =
LOCATION/
HTMLText_2792D64D_17CC_071F_4198_A70438B191B7_mobile.html =
LOCATION/
HTMLText_30C302F6_268D_C785_41B1_303B91A65E37.html =
O KARIKATURAMA PO POGLAVLJIMA:


2. Sloboda kretanja radnika


Sloboda kretanja radnika se svrstava među temeljne principe Evropske unije i jedno je od četiri slobode unutrašnjeg tržišta. Slobodno kretanje radnika je povezano s nizom pitanja, kao što su sloboda kretanja i boravka tokom zaposlenja u drugoj državi članici, kao i sa svim granama socijalnog osiguranja (penzijsko osiguranje, zdravstveno osiguranje, osiguranje za slučaj nezaposlenosti i pravo na porodična primanja).


Pregovaračko poglavlje 2. Sloboda kretanja radnika obuhvata podoblasti: pristup tržištu rada, EURES, koordinacija sistema socijalne sigurnosti i Evropska kartica zdravstvenog osiguranja.







HTMLText_31116E7B_290E_17D8_41C0_7BAF96C9DA7F_mobile.html =
7. Pravo intelektualne svojine


Zamislimo na trenutak svijet bez intelektualne svojine. Da li ste razmišljali o tome kako bi sve funkcionisalo da oblast intelektualne svojine ne postoji? Da li vam je zamisliv svijet bez knjiga, muzike, arhitektonskih prizora različitog dizajna, mehanizama komunikacije, vašeg kompjutra, televizora, klime uređaja? Sve ono što vidite okom je nekada bila ideja, a danas stvarnost. Budućnost plasira neke nove tokove a mi smo tu da se s njima uhvatimo u koštac. Nije jednostavno ni lako, ali kada svako od nas pojedinačno ukaže na neki od izazova, onda se stvari mijenjaju. Danas su to roboti, vrhunski unaprijeđeni softveri koji imaju za cilj da olakšaju neke stvari za ljude, automobili, blogovi, vlogovi, društvene mreže gdje ljudi dijele svoju misao. Da li je korektno u ovoj eri interneta preuzeti nečije djelo i predstaviti kao svoje? Da li je u redu “otuđiti” nečiju ideju i realizovati kao svoju? Zadatak je da se za oblast intelektualne svojine uspostave pravila koja se moraju poštovati. Preciznije rečeno, pravo intelektualne svojina je pravo “svojine” nad individualnim kreacijama. Iako neopipljiva u fizičkom smislu, ima sve karakteristike imovine. Može se kupiti, prodati, licencirati, zamijeniti, pokloniti, naslijediti kao i svaka druga svojina, a Crna Gora radi na tome da jasno definiše granice dozvoljenog i savjesnog postupanja u ovoj oblasti.









HTMLText_311DFE6C_268B_5E85_417E_788D5C9856BA.html =



32. Finansijski nadzor


Pravna tekovina ovog poglavlja odnosi se na usvajanje međunarodno prihvaćenih standarda javne unutrašnje finansijske kontrole, standard eksterne revizije i najbolje prakse EU i njihovu primjenu na cijeli javni sektor. Sistem unutrašnjih finansijskih kontrola doprinosi unapređenju discipline i transparentnosti u korišćenju nacionalnih i sredstava EU. Osim toga, ovim poglavljem se reguliše i zaštita finansijskih interesa EU i zaštita eura od falsifikovanja.








HTMLText_312BBA6E_26FD_4685_41A7_56B4CE4D32AA.html =



3. Pravo osnivanja preduzeća i sloboda pružanja usluga


Pravo osnivanja preduzeća i sloboda pružanja usluga je jedna od četiri slobode za funkcionisanje jedinstvenog tržišta EU.
Sloboda pružanja usluga omogućava funkcionisanje unutrašnjeg tržišta Evropske unije i obuhvata pravo osnivanja preduzeća u bilo kojoj državi članici Evropske unije. Osnivanje preduzeća znači pravo započinjanja i obavljanja djelatnosti u bilo kojoj državi članici.
Crnogorskim poslovnim subjektima (fizičkim ili pravnim licima) će, pristupanjem Crne Gore Evropskoj uniji, biti omogućeno slobodno pružanje usluga u svakoj državi članici Evropske unije, a da se, pri tom, u njima poslovno ne nastanjuju. Pružalac usluge moći će prekogranično pružati usluge koristeći se svojom profesionalnom titulom, bez dodatnog priznavanja kvalifikacija u toj državi članici. Država primalac može tražiti samo da pružalac usluge prijavi da će pružati usluge (pri čemu prilaže dokaze o državljanstvu, kvalifikacijama i bavljenjem privrednom djelatnošću u matičnoj državi).








HTMLText_3138D305_2976_0D28_41C2_51BB2265943F_mobile.html =
17. Ekonomska i monetarna unija


Članice Evropske unije koje su prihvatile euro kao zajedničku valutu čine Evropsku monetarnu uniju (EMU). Članstvo u EMU podrazumijeva jedinstvenu valutu članica – Euro, jedinstvenu monetarnu politiku koju vodi Evropska centralna banka – ECB, koordinaciju među državama članicama u formiranju ekonomskih politika, koordinaciju fiskalne politike kroz ograničenja javnog duga i budžetskog deficita (tzv. "mastrihtski kriterijumi").


Crna Gora dijeli ciljeve Ekonomske i monetarne unije i preduzima aktivnosti kako bi uskladila svoju monetarnu i fiskalnu politiku s politikom EU.













HTMLText_31722E9D_290E_1758_41B2_14015543250C_mobile.html =
26. Obrazovanje i kultura


Obrazovanje i kultura su i društveni proizvodi i društveni procesi jer, s jedne strane, proističu iz društva, a s druge strane su njegova determinanta, uslov njegovog opstanka i razvoja. Obrazovanje i kultura imaju taj kapacitet da oblikuju ljude i njihove sposobnosti i perspektive što dalje utiče na opsege njihovog djelovanja, rada i ukupno, života. Dok je funkcija klasičnog obrazovnog i kulturnog sistema prenošenje kulturnog nasljeđa na nove generacije, u društvu koje se neprestano mijenja i teži da opstane u modernim svjetskim tokovima, cilj obrazovanja i kulture jeste priprema mladog čovjeka za izazove koji ga očekuju. Dakle, obrazovanje i kultura u savremenim društvima su zapravo agent pozitivne i aktivne društvene promjene.















HTMLText_31725758_2684_CE8D_415B_37C5C4853664.html =
O KARIKATURAMA PO POGLAVLJIMA:


2. Sloboda kretanja radnika


Sloboda kretanja radnika se svrstava među temeljne principe Evropske unije i jedno je od četiri slobode unutrašnjeg tržišta. Slobodno kretanje radnika je povezano s nizom pitanja, kao što su sloboda kretanja i boravka tokom zaposlenja u drugoj državi članici, kao i sa svim granama socijalnog osiguranja (penzijsko osiguranje, zdravstveno osiguranje, osiguranje za slučaj nezaposlenosti i pravo na porodična primanja).


Pregovaračko poglavlje 2. Sloboda kretanja radnika obuhvata podoblasti: pristup tržištu rada, EURES, koordinacija sistema socijalne sigurnosti i Evropska kartica zdravstvenog osiguranja.







HTMLText_31747381_297A_0D29_41C4_6CABAE5963A0_mobile.html =
1. Sloboda kretanja robe


Sloboda kretanja robe jedna je od četiri osnovne slobode kojima se osigurava efikasno funkcionisanje unutrašnjeg tržišta Evropske unije. Unutrašnje tržiše EU je jedinstveno carinsko područje bez unutrašnjih granica u kojem je, pored ostalog, osiguran slobodan promet robe.
Ova sloboda predstavlja uklanjanje svih prepreka na području trgovine koje onemogućavaju stavljanje na nacionalna tržišta proizvoda koji su porijeklom iz drugih država članica Unije. Uklanjanje prepreka postiže se ujednačavanjem nacionalnih propisa i tehničkih zahtjeva za proizvode, posebno na onim područjima gdje je utvrđeno da postoji veći rizik za potrošače. Time se ujedno osigurava jednak nivo zaštite javnog zdravlja, potrošača i životne sredine na cjelokupnom unutrašnjem evropskom tržištu.











HTMLText_31972A06_268F_C685_41A6_C961296BC333.html =



1. Sloboda kretanja robe


Sloboda kretanja robe jedna je od četiri osnovne slobode kojima se osigurava efikasno funkcionisanje unutrašnjeg tržišta Evropske unije. Unutrašnje tržiše EU je jedinstveno carinsko područje bez unutrašnjih granica u kojem je, pored ostalog, osiguran slobodan promet robe.
Ova sloboda predstavlja uklanjanje svih prepreka na području trgovine koje onemogućavaju stavljanje na nacionalna tržišta proizvoda koji su porijeklom iz drugih država članica Unije. Uklanjanje prepreka postiže se ujednačavanjem nacionalnih propisa i tehničkih zahtjeva za proizvode, posebno na onim područjima gdje je utvrđeno da postoji veći rizik za potrošače. Time se ujedno osigurava jednak nivo zaštite javnog zdravlja, potrošača i životne sredine na cjelokupnom unutrašnjem evropskom tržištu.








HTMLText_31B3784E_268B_4285_41BE_3A97FB786958.html =



17. Ekonomska i monetarna unija


Članice Evropske unije koje su prihvatile euro kao zajedničku valutu čine Evropsku monetarnu uniju (EMU). Članstvo u EMU podrazumijeva jedinstvenu valutu članica – Euro, jedinstvenu monetarnu politiku koju vodi Evropska centralna banka – ECB, koordinaciju među državama članicama u formiranju ekonomskih politika, koordinaciju fiskalne politike kroz ograničenja javnog duga i budžetskog deficita (tzv. "mastrihtski kriterijumi").
Crna Gora dijeli ciljeve Ekonomske i monetarne unije i preduzima aktivnosti kako bi uskladila svoju monetarnu i fiskalnu politiku s politikom EU.








HTMLText_31C2108E_2684_C385_41B3_7BA5FF50404E.html =



13. Ribarstvo


Zajednička ribarska politika (ZRP)


EU obuhvata pitanja iskorišćavanja i upravljanja ribljim bogatstvima, pitanja uređenja tržišta ribljim proizvodima, pitanja strukturne politike, nadzora i kontrole, kao i međunarodnu saradnju u ribarstvu. Cilj joj je da na evropskom nivou osigura dugoročno održivo korišćenje živih bogatstava mora. Pritom, uzima u obzir rastuću potrebu tržišta za zdravim proizvodima iz mora.


Cilj pregovora u okviru ovog poglavlja je razvoj i modernizacija ribarstva, zaštita prirodnih resursa i usvajanje evropskih standarda u Crnoj Gori. Rad u ovoj oblasti teži ka uspostavljanju potrebne infrastrukture, modernizaciji proizvodnje i boljoj organizaciji sektora, sve u svrhu bolje uključenosti crnogorskog ribarstva na evropskom tržištu i boljem životu za ribare.








HTMLText_31C74FE0_2916_14E7_41C2_F6210E2FF25B_mobile.html =
Priroda i čovjek
(27. Životna sredina i klimatske promjene)


Cilj politike u oblasti životne sredine i klimatskih promjena je održivi razvoj i zaštita životne sredine. Politika zaštite životne sredine zasniva se na preventivnom djelovanju, principu zagađivač plaća, suzbijanju štete u životnoj sredini na izvoru, zajedničkoj odgovornosti i integrisanju principa zaštite životne sredine u ostale politike s ciljem očuvanja biološke ravnoteže.


Pravna tekovina EU u poglavlju Životna sredina i klimatske promjene sadrži više od 200 pravnih akata u okviru 10 oblasti koje su obuhvaćene ovim poglavljem.

















HTMLText_31D0A629_2685_4E8F_41BA_BFCD5165E9FE.html =



26. Obrazovanje i kultura


Obrazovanje i kultura su i društveni proizvodi i društveni procesi jer, s jedne strane, proističu iz društva, a s druge strane su njegova determinanta, uslov njegovog opstanka i razvoja. Obrazovanje i kultura imaju taj kapacitet da oblikuju ljude i njihove sposobnosti i perspektive što dalje utiče na opsege njihovog djelovanja, rada i ukupno, života. Dok je funkcija klasičnog obrazovnog i kulturnog sistema prenošenje kulturnog nasljeđa na nove generacije, u društvu koje se neprestano mijenja i teži da opstane u modernim svjetskim tokovima, cilj obrazovanja i kulture jeste priprema mladog čovjeka za izazove koji ga očekuju. Dakle, obrazovanje i kultura u savremenim društvima su zapravo agent pozitivne i aktivne društvene promjene.









HTMLText_31F7932D_268D_4687_41B2_F8BCFBD5F6E8.html =
O KARIKATURAMA PO POGLAVLJIMA:


2. Sloboda kretanja radnika


Sloboda kretanja radnika se svrstava među temeljne principe Evropske unije i jedno je od četiri slobode unutrašnjeg tržišta. Slobodno kretanje radnika je povezano s nizom pitanja, kao što su sloboda kretanja i boravka tokom zaposlenja u drugoj državi članici, kao i sa svim granama socijalnog osiguranja (penzijsko osiguranje, zdravstveno osiguranje, osiguranje za slučaj nezaposlenosti i pravo na porodična primanja).


Pregovaračko poglavlje 2. Sloboda kretanja radnika obuhvata podoblasti: pristup tržištu rada, EURES, koordinacija sistema socijalne sigurnosti i Evropska kartica zdravstvenog osiguranja.







HTMLText_336F32D0_22A4_E91D_41AC_513CA07D3410.html =
O autoru:


Darko Drljević je rođen 1962. godine u Kolašinu. Slobodni je umjetnik od 1997. Predsjednik je Udruženja karikaturista Crne Gore i ogranka evropskog Udruženja karikaturista (FECO Montenegro). Osvojio je preko 100 nagrada na domaćim i međunarodnim takmičenjima i imao veliki broj samostalnih i kolektivnih izložbi.



HTMLText_36275E21_293A_1769_41BC_DC2A87AE849D_mobile.html =
13. Ribarstvo


Zajednička ribarska politika (ZRP)


EU obuhvata pitanja iskorišćavanja i upravljanja ribljim bogatstvima, pitanja uređenja tržišta ribljim proizvodima, pitanja strukturne politike, nadzora i kontrole, kao i međunarodnu saradnju u ribarstvu. Cilj joj je da na evropskom nivou osigura dugoročno održivo korišćenje živih bogatstava mora. Pritom, uzima u obzir rastuću potrebu tržišta za zdravim proizvodima iz mora.


Cilj pregovora u okviru ovog poglavlja je razvoj i modernizacija ribarstva, zaštita prirodnih resursa i usvajanje evropskih standarda u Crnoj Gori. Rad u ovoj oblasti teži ka uspostavljanju potrebne infrastrukture, modernizaciji proizvodnje i boljoj organizaciji sektora, sve u svrhu bolje uključenosti crnogorskog ribarstva na evropskom tržištu i boljem životu za ribare.





















HTMLText_377C5DC5_290E_1529_4180_F587D88A1493_mobile.html =
13. Pravo osnivanja preduzeća i sloboda pružanja usluga


Pravo osnivanja preduzeća i sloboda pružanja usluga je jedna od četiri slobode za funkcionisanje jedinstvenog tržišta EU.


Sloboda pružanja usluga omogućava funkcionisanje unutrašnjeg tržišta Evropske unije i obuhvata pravo osnivanja preduzeća u bilo kojoj državi članici Evropske unije. Osnivanje preduzeća znači pravo započinjanja i obavljanja djelatnosti u bilo kojoj državi članici.


Crnogorskim poslovnim subjektima (fizičkim ili pravnim licima) će, pristupanjem Crne Gore Evropskoj uniji, biti omogućeno slobodno pružanje usluga u svakoj državi članici Evropske unije, a da se, pri tom, u njima poslovno ne nastanjuju. Pružalac usluge moći će prekogranično pružati usluge koristeći se svojom profesionalnom titulom, bez dodatnog priznavanja kvalifikacija u toj državi članici. Država primalac može tražiti samo da pružalac usluge prijavi da će pružati usluge (pri čemu prilaže dokaze o državljanstvu, kvalifikacijama i bavljenjem privrednom djelatnošću u matičnoj državi).
























HTMLText_37CB9593_290A_1529_41AF_1FA056463F43_mobile.html =
Zdrava hrana
(12. Bezbjednost hrane, veterinarstvo i fitosanitarna politika)


Visok nivo zaštite života i zdravlja ljudi je sigurno jedan od glavnih ciljeva politika EU. Istovremeno, neophodno je obezbijediti efikasno funkcionisanje unutrašnjeg tržišta EU, što je moguće samo ako se standardi koji se odnose na bezbjednost hrane i proizvodnju dosljedno primjenjuju na cijeloj teritoriji EU.


Pravna tekovina EU u ovom poglavlju sastoji se od tri dijela - podoblasti koja se međusobno nadopunjuju:


1. Bezbjednost hrane obuhvata pravila higijene u proizvodnji, preradi i stavljanju u promet hrane i hrane za životinje, zvanične kontrole i mehanizme za osiguranje bezbjednosti hrane.


2. Veterinarstvo obuhvata pravila o prometu životinja i životinjskih proizvoda, zdravlje životinja, zvanične kontrole uvoza proizvoda iz trećih zemalja, kao i praćenje kretanja životinja.


3. Fitosanitarni nadzor obuhvata pravila o kontroli štetnih organizama na biljkama i biljnom materijalu, stavljanje na tržište sredstava za zaštitu bilja, sjemena i sadnog materijala, kontrolе rezidua pesticida u proizvodima biljnog porijekla.


Takođe, ovo poglavlje obuhvata propise koji se odnose na genetski modifikovane organizme.
Do ulaska u EU svaka država kandidat dužna je da preuzme cijelu pravnu tekovinu EU, te mora biti sposobna za njenu potpunu i efikasnu primjenu.



















HTMLText_37F5D8E8_293A_1CE7_41B6_3BFF1FA4E9A7_mobile.html =
32. Finansijski nadzor


Pravna tekovina ovog poglavlja odnosi se na usvajanje međunarodno prihvaćenih standarda javne unutrašnje finansijske kontrole, standard eksterne revizije i najbolje prakse EU i njihovu primjenu na cijeli javni sektor. Sistem unutrašnjih finansijskih kontrola doprinosi unapređenju discipline i transparentnosti u korišćenju nacionalnih i sredstava EU. Osim toga, ovim poglavljem se reguliše i zaštita finansijskih interesa EU i zaštita eura od falsifikovanja.




















HTMLText_3811C7E8_17DC_0505_4199_1B551680AC34.html =
PANORAMA LIST/
HTMLText_3811C7E8_17DC_0505_4199_1B551680AC34_mobile.html =
PANORAMA LIST/
HTMLText_386DF8AA_17CC_0B05_41AE_D7BDB2970D08.html =
Virtuelna izložba
"Pristupanje Crne Gore EU - pogled kroz karikature"


Dragi posjetioci,
Dobrodošli u virtuelnu izložbu karikaturiste Darka Drljevića "Pristupanje Crne Gore EU - pogled kroz karikature"
Izreka da slika govori više od hiljadu riječi, možda se najbolje potvrđuje kroz karikature.
Ilustracije protkane humorom i metaforom podstiču nas da društvenu stvarnost sagledamo iz drugog ugla. Takođe, karikaturalni prikazi izmamljuju osmjeh - jezik radosti koji razumiju svi ljudi u svijetu.
Tokom posjete izložbi "Pristupanje Crne Gore EU - pogled kroz karikature", pogledajte kako je naš proslavljeni karikaturista Darko Drljević obojio zahtjevna pregovaračka poglavlja i obaveze koje Crna Gora ispunjava prema članstvu u EU.
U vremenu kad se čitav svijet suočava sa pandemijom korona virusa i u kojem su se građani brojnih zemalja ujedinili u zajedničkoj borbi, želimo vas podsjetiti na vrijednosti koje upravo čine temelje Evropske unije, kao što su zajedništvo i solidarnost, ali i izmamiti po neki osmjeh.
Dok čekamo da korona virus prođe, dozvolimo ovim kreativnim i duhovitim crtežima da nas, jezikom umjetnosti, podsjete da je naš evropski put protkan ne samo geografskom i istorijskom pripadnošću nego i savremenim umjetničko-kulturološkim kontekstom.
Uživajte!


Sektor za informisanje javnosti o EU i procesu pristupanja EU


Generalni sekretarijat Vlade Crne Gore




HTMLText_386DF8AA_17CC_0B05_41AE_D7BDB2970D08_mobile.html =
O izložbi



Dragi posjetioci,
Dobrodošli u virtuelnu izložbu karikaturiste Darka Drljevića "Pristupanje Crne Gore EU - pogled kroz karikature"
Izreka da slika govori više od hiljadu riječi, možda se najbolje potvrđuje kroz karikature.
Ilustracije protkane humorom i metaforom podstiču nas da društvenu stvarnost sagledamo iz drugog ugla. Takođe, karikaturalni prikazi izmamljuju osmjeh - jezik radosti koji razumiju svi ljudi u svijetu.
Tokom posjete izložbi "Pristupanje Crne Gore EU - pogled kroz karikature", pogledajte kako je naš proslavljeni karikaturista Darko Drljević obojio zahtjevna pregovaračka poglavlja i obaveze koje Crna Gora ispunjava prema članstvu u EU.
U vremenu kad se čitav svijet suočava sa pandemijom korona virusa i u kojem su se građani brojnih zemalja ujedinili u zajedničkoj borbi, želimo vas podsjetiti na vrijednosti koje upravo čine temelje Evropske unije, kao što su zajedništvo i solidarnost, ali i izmamiti po neki osmjeh.
Dok čekamo da korona virus prođe, dozvolimo ovim kreativnim i duhovitim crtežima da nas, jezikom umjetnosti, podsjete da je naš evropski put protkan ne samo geografskom i istorijskom pripadnošću nego i savremenim umjetničko-kulturološkim kontekstom.
Uživajte!


Sektor za informisanje javnosti o EU i procesu pristupanja EU


Generalni sekretarijat Vlade Crne Gore





HTMLText_3DA5A114_293A_0D28_41C1_767237A1F211_mobile.html =


O autoru


Darko Drljević je rođen 1962. godine u Kolašinu. Slobodni je umjetnik od 1997. Predsjednik je Udruženja karikaturista Crne Gore i ogranka evropskog Udruženja karikaturista (FECO Montenegro). Osvojio je preko 100 nagrada na domaćim i međunarodnim takmičenjima i imao veliki broj samostalnih i kolektivnih izložbi.





HTMLText_3E352B92_269D_C59D_41C2_7C73D699D193.html =



Priroda i čovjek (27. Životna sredina i klimatske promjene)


Cilj politike u oblasti životne sredine i klimatskih promjena je održivi razvoj i zaštita životne sredine. Politika zaštite životne sredine zasniva se na preventivnom djelovanju, principu zagađivač plaća, suzbijanju štete u životnoj sredini na izvoru, zajedničkoj odgovornosti i integrisanju principa zaštite životne sredine u ostale politike s ciljem očuvanja biološke ravnoteže.
Pravna tekovina EU u poglavlju Životna sredina i klimatske promjene sadrži više od 200 pravnih akata u okviru 10 oblasti koje su obuhvaćene ovim poglavljem.


.







HTMLText_3E427D95_2685_FD87_41B8_7DC707410364.html =



12. Bezbjednost hrane, veterinarstvo i fitosanitarni nadzor


U cilju potpune zaštite zdravlja i interesa potrošača Evropska unija primjenjuje integrisani pristup „Od njive do trpeze“, koji svojim nazivom opisuje način na koji EU pristupa politikama bezbjednosti hrane, obezbjeđivanja visokog nivoa javnog zdravlja, zdravlja životinja, dobrobiti životinja i zdravlja biljaka u cilju pružanja svojim građanima najboljeg kvaliteta proizvoda. Ovi ciljevi se postižu korišćenjem mjera koje se odnose na cijeli lanac proizvodnje, od obrade i distribucije hrane do potrošača pod adekvatnim nadzorom nadležnog organa tokom čitavog procesa.
Visok nivo zaštite života i zdravlja ljudi je sigurno jedan od glavnih ciljeva politika EU. Istovremeno, neophodno je obezbijediti efikasno funkcionisanje unutrašnjeg tržišta EU, što je moguće samo ako se standardi koji se odnose na bezbjednost hrane i proizvodnju dosljedno primjenjuju na cijeloj teritoriji EU.








HTMLText_3EC4879F_268D_CD83_4179_F161658B7C02.html =
Zdrava hrana (12. Bezbjednost hrane, veterinarstvo i fitosanitarna politika)


Visok nivo zaštite života i zdravlja ljudi je sigurno jedan od glavnih ciljeva politika EU. Istovremeno, neophodno je obezbijediti efikasno funkcionisanje unutrašnjeg tržišta EU, što je moguće samo ako se standardi koji se odnose na bezbjednost hrane i proizvodnju dosljedno primjenjuju na cijeloj teritoriji EU.
Pravna tekovina EU u ovom poglavlju sastoji se od tri dijela - podoblasti koja se međusobno nadopunjuju:


1. Bezbjednost hrane obuhvata pravila higijene u proizvodnji, preradi i stavljanju u promet hrane i hrane za životinje, zvanične kontrole i mehanizme za osiguranje bezbjednosti hrane.


2. Veterinarstvo obuhvata pravila o prometu životinja i životinjskih proizvoda, zdravlje životinja, zvanične kontrole uvoza proizvoda iz trećih zemalja, kao i praćenje kretanja životinja.


3. Fitosanitarni nadzor obuhvata pravila o kontroli štetnih organizama na biljkama i biljnom materijalu, stavljanje na tržište sredstava za zaštitu bilja, sjemena i sadnog materijala, kontrolе rezidua pesticida u proizvodima biljnog porijekla.
Takođe, ovo poglavlje obuhvata propise koji se odnose na genetski modifikovane organizme.


Do ulaska u EU svaka država kandidat dužna je da preuzme cijelu pravnu tekovinu EU, te mora biti sposobna za njenu potpunu i efikasnu primjenu.









HTMLText_3F56CB88_26BB_458D_41B1_20AD8A049784.html =


7. Pravo intelektualne svojine


Zamislimo na trenutak svijet bez intelektualne svojine. Da li ste razmišljali o tome kako bi sve funkcionisalo da oblast intelektualne svojine ne postoji? Da li vam je zamisliv svijet bez knjiga, muzike, arhitektonskih prizora različitog dizajna, mehanizama komunikacije, vašeg kompjutra, televizora, klime uređaja? Sve ono što vidite okom je nekada bila ideja, a danas stvarnost. Budućnost plasira neke nove tokove a mi smo tu da se s njima uhvatimo u koštac. Nije jednostavno ni lako, ali kada svako od nas pojedinačno ukaže na neki od izazova, onda se stvari mijenjaju. Danas su to roboti, vrhunski unaprijeđeni softveri koji imaju za cilj da olakšaju neke stvari za ljude, automobili, blogovi, vlogovi, društvene mreže gdje ljudi dijele svoju misao. Da li je korektno u ovoj eri interneta preuzeti nečije djelo i predstaviti kao svoje? Da li je u redu “otuđiti” nečiju ideju i realizovati kao svoju? Zadatak je da se za oblast intelektualne svojine uspostave pravila koja se moraju poštovati. Preciznije rečeno, pravo intelektualne svojina je pravo “svojine” nad individualnim kreacijama. Iako neopipljiva u fizičkom smislu, ima sve karakteristike imovine. Može se kupiti, prodati, licencirati, zamijeniti, pokloniti, naslijediti kao i svaka druga svojina, a Crna Gora radi na tome da jasno definiše granice dozvoljenog i savjesnog postupanja u ovoj oblasti.









HTMLText_D389BAED_C66E_D6F2_41D2_0CE3D6A1FEDF.html =
Prirodnjački muzej Crne Gore


Prirodnjački muzej je specijalizovani muzej i jedina ustanova tog tipa u Crnoj Gori te stoga ima i status matičnog muzeja u odnosu na ostale muzeje u Crnoj Gori koji imaju muzejske zbirke prirodnjačkog sadržaja. Njegova misija je da sakuplja, proučava, čuva i prezentuje izuzetno bogatu prirodnu i kulturnu baštinu naše zemlje.
Stručna djelatnost Muzeja ostvaruje se kroz Sektor muzejskih zbirki i Sektor za zajedničke muzejske i konzervatorsko-preparatorske poslove uz neizostavnu podršku Službe za pravne, finansijske i opšte poslove.
Više od 15.000 primjeraka stijena, minerala, fosila, prepariranih biljaka i životinja čuva se u 15 muzejskih zbirki od čega su 4 geološke zbirke i 11 bioloških.
Zbirkama rukovodi 13 kustosa među kojima ima 6 doktora bioloških nauka, 5 magistara i 2 magistranta. Zahvaljujući zavidnim kadrovskim kapacitetima i tehničkoj opremljenosti Prirodnjački muzej je prva ustanova iz resora kulture koja je dobila status naučno-istraživačke ustanove. Neizostavan segment u procesu rada na zbirkama jeste i naučna obrada materijala te je muzejski kadar osposobljen i aktivno učestvuje na mnogim naučno istraživačkim projektima. Veoma značajne karike u procesu rada muzeja su prepariranje i konzervacija prirodnjačkog materijala, edukacija-pedagoški rad i vođenje muzejske dokumentacije. Muzej posjeduje i biblioteku sa veoma bogatom građom. Od 2001. godine Muzej izdaje prvi elektronski naučni i naučno-popularni časopis u Crnoj Gori, “Natura Montenegrina”.


Uprkos nedostatku vlastitog izložbenog prostora, muzej kroz dobru međuinstitucionalnu saradnju sa drugim ustanovama kulture prezantuje građanima širom Crne Gore materijal iz svojih zbirki kroz tematske gostujuće izložbe. Poseban akcenat stavljen je na opštine sa sjevera države.


Budući da živimo u vremenu tehnološke ere, prepoznali smo potrebu za inoviranjem načina prezentacije prirodnjačkog materijala, pa je tako muzej organizovao i multimedijalne događaje, koji su kombinovali vizuelne efekte, animirane sadržaje i muzejske eksponate.


Crna Gora je prepoznata u svijetu kao zemlja izuzetnih prirodnih vrijednosti, netaknute prirode i ekološka država. Prema tome, geodiverzitet i biodiverzitet predstavljaju jedan od najvažnijih kulturnih resursa Crne Gore. Ustanove kulture imaju zadatak da istraže, očuvaju i na savremen način prikažu upravo one specifičnosti koje definišu autentični Crnogorski kulturni identitet. Budući da je poseban zadatak Prirodnjačkog muzeja promocija posebnosti kulturne i prirodne baštine Crne Gore, neizostavno je i da jedna tako reprezentativna ustanova kulture naše države zavrijeđuje da ima sopstvenu zgradu na reprezentativnoj lokaciji u glavnom gradu, posebno uzevši u obzir da je Prirodnjački muzej jedna od rijetkih, a možda i jedina ustanova kulture koja nema adekvatno riješeno pitanje smještaja. Time bi se znatno obogatila i kulturna i turistička ponuda glavnog grada, budući da u većini evropskih prijestonica Prirodnjački muzeji predstavljaju nezaobilazan sadržaj i najbolji reprezent prirodnog i kulturnog bogatstva jedne države.


HTMLText_D3CF182C_C66E_7171_41E2_9C249A9D2316.html =



2. Sloboda kretanja radnika


Sloboda kretanja radnika se svrstava među temeljne principe Evropske unije i jedno je od četiri slobode unutrašnjeg tržišta. Slobodno kretanje radnika je povezano s nizom pitanja, kao što su sloboda kretanja i boravka tokom zaposlenja u drugoj državi članici, kao i sa svim granama socijalnog osiguranja (penzijsko osiguranje, zdravstveno osiguranje, osiguranje za slučaj nezaposlenosti i pravo na porodična primanja).


Pregovaračko poglavlje 2. Sloboda kretanja radnika obuhvata podoblasti: pristup tržištu rada, EURES, koordinacija sistema socijalne sigurnosti i Evropska kartica zdravstvenog osiguranja.







HTMLText_DA336736_C6FA_5F51_41D0_3B897C97E181_mobile.html =
2. Sloboda kretanja radnika


Sloboda kretanja radnika se svrstava među temeljne principe Evropske unije i jedno je od četiri slobode unutrašnjeg tržišta. Slobodno kretanje radnika je povezano s nizom pitanja, kao što su sloboda kretanja i boravka tokom zaposlenja u drugoj državi članici, kao i sa svim granama socijalnog osiguranja (penzijsko osiguranje, zdravstveno osiguranje, osiguranje za slučaj nezaposlenosti i pravo na porodična primanja).


Pregovaračko poglavlje 2. Sloboda kretanja radnika obuhvata podoblasti: pristup tržištu rada, EURES, koordinacija sistema socijalne sigurnosti i Evropska kartica zdravstvenog osiguranja.







HTMLText_DA5DAAB5_C6FA_5152_41E2_E934CEBFEF53_mobile.html =
O muzeju


Osnivanje muzeja


Prva Prirodnjačka zbirka, u sklopu Republičkog zavoda za zaštitu prirode osnovana je Uredbom Vlade Crne Gore 1961. godine. Zbirka je sadržala više stotina prepariranih životinja, prije svega ptica sa Skadarskog jezera, riba i sisara, ali i veoma vrijedan herbarijum balkanskih zemalja. Zbirka je bila dostupna publici u sklopu stalne izložbe u Podgorici kao i kroz učešća na sajmovima lova i ribolova i preko naučne publikacije “Glasnik republičkog zavoda za zaštitu prirode”. S obzirom da je zbirka bila namjenjena uglavnom izlaganju nije se mnogo obraćala pažnja na dokumentaciju o primjercima iz zbirke tako da je ona bila dosta oskudna, mnogi primjerci nijesu bili ni adekvatno naučno obrađeni. U zemljotresu 1979. godine zgrada u kojoj se zbirka nalazila bila je teško oštećena. Iako sama zbirka u zemljotresu nije pretrpjela veća oštećenja, kasnije je zbog izmještanja u više navrata u prostore sa uslovima neadekvatnim za čuvanje prirodnjačkog materijala došlo do njegovog propadanja. Zbirka je 1985. godine vraćena u renoviranu zgradu Zavoda za zaštitu prirode i bila smještena u novi izložbeni prostor sve do osnivanja Prirodnjačkog muzeja 1995. godine.


Javna ustanova Prirodnjački muzej Crne Gore osnovana je 4. aprila 1995. godine odlukom Skupštine Crne Gore (“Sl. list RCG” broj 12/95). Nakon što je registrovan 20. novembra 1995. godine, muzej je započeo svoj rad u prostorijama gdje je bila smještena preparatorska radionica i Prirodnjačka izložba Republičkog zavoda za zaštitu prirode, u zgradi nekadašnje osnovne škole koja je i sama zaštićena kao kulturno dobro. Osim prostorija i prirodnjačkog materijala od Republičkog zavoda za zaštitu prirode preuzet je i dio kadra i opreme. Izložbene prostorije su pretvorene u radne prostorije, a prirodnjački materijal smješten u malu, prilično neuslovnu prostoriju od oko 50 m² koja je opredjeljena za depo. U tom prostoru se muzejske zbirke nalaze i danas. Tokom 2017. i 2018. godine, uprava muzeja je kao prioritetni cilj u svom programu definisala unaprijeđenje veoma loših uslova za čuvanje zbirki u muzejskom depou. Izdvojena su značajna sredstva i uz podršku Vlade Crne Gore i Ministarstva kulture, depo muzeja renoviran je i opremljen u skladu sa propisanim, veoma zahtjevnim uslovima, neophodnim za očuvanje prirodnjačkih zbirki. S obzirom da se broj predmeta u zbirkama iz godine u godinu značajno povećava postoji bojazan da će taj prostor i pored renoviranja i svih nastojanja da se što bolje organizuje i iskoristi, veoma brzo postati pretijesan da prihvati sav prikupljeni materijal.


O muzeju


Prirodnjački muzej je specijalizovani muzej i jedina ustanova tog tipa u Crnoj Gori te stoga ima i status matičnog muzeja u odnosu na ostale muzeje u Crnoj Gori koji imaju muzejske zbirke prirodnjačkog sadržaja. Njegova misija je da sakuplja, proučava, čuva i prezentuje izuzetno bogatu prirodnu i kulturnu baštinu naše zemlje. Stručna djelatnost Muzeja ostvaruje se kroz Sektor muzejskih zbirki i Sektor za zajedničke muzejske i konzervatorsko-preparatorske poslove uz neizostavnu podršku Službe za pravne, finansijske i opšte poslove. Više od 15.000 primjeraka stijena, minerala, fosila, prepariranih biljaka i životinja čuva se u 15 muzejskih zbirki od čega su 4 geološke zbirke i 11 bioloških. Zbirkama rukovodi 13 kustosa među kojima ima 6 doktora bioloških nauka, 5 magistara i 2 magistranta. Zahvaljujući zavidnim kadrovskim kapacitetima i tehničkoj opremljenosti Prirodnjački muzej je prva ustanova iz resora kulture koja je dobila status naučno-istraživačke ustanove. Neizostavan segment u procesu rada na zbirkama jeste i naučna obrada materijala te je muzejski kadar osposobljen i aktivno učestvuje na mnogim naučno istraživačkim projektima. Veoma značajne karike u procesu rada muzeja su prepariranje i konzervacija prirodnjačkog materijala, edukacija-pedagoški rad i vođenje muzejske dokumentacije. Muzej posjeduje i biblioteku sa veoma bogatom građom. Od 2001. godine Muzej izdaje prvi elektronski naučni i naučno-popularni časopis u Crnoj Gori, “Natura Montenegrina”.


Uprkos nedostatku vlastitog izložbenog prostora, muzej kroz dobru međuinstitucionalnu saradnju sa drugim ustanovama kulture prezantuje građanima širom Crne Gore materijal iz svojih zbirki kroz tematske gostujuće izložbe. Poseban akcenat stavljen je na opštine sa sjevera države.


Budući da živimo u vremenu tehnološke ere, prepoznali smo potrebu za inoviranjem načina prezentacije prirodnjačkog materijala, pa je tako muzej organizovao i multimedijalne događaje, koji su kombinovali vizuelne efekte, animirane sadržaje i muzejske eksponate.


Crna Gora je prepoznata u svijetu kao zemlja izuzetnih prirodnih vrijednosti, netaknute prirode i ekološka država. Prema tome, geodiverzitet i biodiverzitet predstavljaju jedan od najvažnijih kulturnih resursa Crne Gore. Ustanove kulture imaju zadatak da istraže, očuvaju i na savremen način prikažu upravo one specifičnosti koje definišu autentični Crnogorski kulturni identitet. Budući da je poseban zadatak Prirodnjačkog muzeja promocija posebnosti kulturne i prirodne baštine Crne Gore, neizostavno je i da jedna tako reprezentativna ustanova kulture naše države zavrijeđuje da ima sopstvenu zgradu na reprezentativnoj lokaciji u glavnom gradu, posebno uzevši u obzir da je Prirodnjački muzej jedna od rijetkih, a možda i jedina ustanova kulture koja nema adekvatno riješeno pitanje smještaja. Time bi se znatno obogatila i kulturna i turistička ponuda glavnog grada, budući da u većini evropskih prijestonica Prirodnjački muzeji predstavljaju nezaobilazan sadržaj i najbolji reprezent prirodnog i kulturnog bogatstva jedne države.



HTMLText_DB84C0DC_C6F9_D2D2_41D5_A810F7214630_mobile.html =
O muzeju


Osnivanje muzeja


Prva Prirodnjačka zbirka, u sklopu Republičkog zavoda za zaštitu prirode osnovana je Uredbom Vlade Crne Gore 1961. godine. Zbirka je sadržala više stotina prepariranih životinja, prije svega ptica sa Skadarskog jezera, riba i sisara, ali i veoma vrijedan herbarijum balkanskih zemalja. Zbirka je bila dostupna publici u sklopu stalne izložbe u Podgorici kao i kroz učešća na sajmovima lova i ribolova i preko naučne publikacije “Glasnik republičkog zavoda za zaštitu prirode”. S obzirom da je zbirka bila namjenjena uglavnom izlaganju nije se mnogo obraćala pažnja na dokumentaciju o primjercima iz zbirke tako da je ona bila dosta oskudna, mnogi primjerci nijesu bili ni adekvatno naučno obrađeni. U zemljotresu 1979. godine zgrada u kojoj se zbirka nalazila bila je teško oštećena. Iako sama zbirka u zemljotresu nije pretrpjela veća oštećenja, kasnije je zbog izmještanja u više navrata u prostore sa uslovima neadekvatnim za čuvanje prirodnjačkog materijala došlo do njegovog propadanja. Zbirka je 1985. godine vraćena u renoviranu zgradu Zavoda za zaštitu prirode i bila smještena u novi izložbeni prostor sve do osnivanja Prirodnjačkog muzeja 1995. godine.


Javna ustanova Prirodnjački muzej Crne Gore osnovana je 4. aprila 1995. godine odlukom Skupštine Crne Gore (“Sl. list RCG” broj 12/95). Nakon što je registrovan 20. novembra 1995. godine, muzej je započeo svoj rad u prostorijama gdje je bila smještena preparatorska radionica i Prirodnjačka izložba Republičkog zavoda za zaštitu prirode, u zgradi nekadašnje osnovne škole koja je i sama zaštićena kao kulturno dobro. Osim prostorija i prirodnjačkog materijala od Republičkog zavoda za zaštitu prirode preuzet je i dio kadra i opreme. Izložbene prostorije su pretvorene u radne prostorije, a prirodnjački materijal smješten u malu, prilično neuslovnu prostoriju od oko 50 m² koja je opredjeljena za depo. U tom prostoru se muzejske zbirke nalaze i danas. Tokom 2017. i 2018. godine, uprava muzeja je kao prioritetni cilj u svom programu definisala unaprijeđenje veoma loših uslova za čuvanje zbirki u muzejskom depou. Izdvojena su značajna sredstva i uz podršku Vlade Crne Gore i Ministarstva kulture, depo muzeja renoviran je i opremljen u skladu sa propisanim, veoma zahtjevnim uslovima, neophodnim za očuvanje prirodnjačkih zbirki. S obzirom da se broj predmeta u zbirkama iz godine u godinu značajno povećava postoji bojazan da će taj prostor i pored renoviranja i svih nastojanja da se što bolje organizuje i iskoristi, veoma brzo postati pretijesan da prihvati sav prikupljeni materijal.


O muzeju


Prirodnjački muzej je specijalizovani muzej i jedina ustanova tog tipa u Crnoj Gori te stoga ima i status matičnog muzeja u odnosu na ostale muzeje u Crnoj Gori koji imaju muzejske zbirke prirodnjačkog sadržaja. Njegova misija je da sakuplja, proučava, čuva i prezentuje izuzetno bogatu prirodnu i kulturnu baštinu naše zemlje. Stručna djelatnost Muzeja ostvaruje se kroz Sektor muzejskih zbirki i Sektor za zajedničke muzejske i konzervatorsko-preparatorske poslove uz neizostavnu podršku Službe za pravne, finansijske i opšte poslove. Više od 15.000 primjeraka stijena, minerala, fosila, prepariranih biljaka i životinja čuva se u 15 muzejskih zbirki od čega su 4 geološke zbirke i 11 bioloških. Zbirkama rukovodi 13 kustosa među kojima ima 6 doktora bioloških nauka, 5 magistara i 2 magistranta. Zahvaljujući zavidnim kadrovskim kapacitetima i tehničkoj opremljenosti Prirodnjački muzej je prva ustanova iz resora kulture koja je dobila status naučno-istraživačke ustanove. Neizostavan segment u procesu rada na zbirkama jeste i naučna obrada materijala te je muzejski kadar osposobljen i aktivno učestvuje na mnogim naučno istraživačkim projektima. Veoma značajne karike u procesu rada muzeja su prepariranje i konzervacija prirodnjačkog materijala, edukacija-pedagoški rad i vođenje muzejske dokumentacije. Muzej posjeduje i biblioteku sa veoma bogatom građom. Od 2001. godine Muzej izdaje prvi elektronski naučni i naučno-popularni časopis u Crnoj Gori, “Natura Montenegrina”.


Uprkos nedostatku vlastitog izložbenog prostora, muzej kroz dobru međuinstitucionalnu saradnju sa drugim ustanovama kulture prezantuje građanima širom Crne Gore materijal iz svojih zbirki kroz tematske gostujuće izložbe. Poseban akcenat stavljen je na opštine sa sjevera države.


Budući da živimo u vremenu tehnološke ere, prepoznali smo potrebu za inoviranjem načina prezentacije prirodnjačkog materijala, pa je tako muzej organizovao i multimedijalne događaje, koji su kombinovali vizuelne efekte, animirane sadržaje i muzejske eksponate.


Crna Gora je prepoznata u svijetu kao zemlja izuzetnih prirodnih vrijednosti, netaknute prirode i ekološka država. Prema tome, geodiverzitet i biodiverzitet predstavljaju jedan od najvažnijih kulturnih resursa Crne Gore. Ustanove kulture imaju zadatak da istraže, očuvaju i na savremen način prikažu upravo one specifičnosti koje definišu autentični Crnogorski kulturni identitet. Budući da je poseban zadatak Prirodnjačkog muzeja promocija posebnosti kulturne i prirodne baštine Crne Gore, neizostavno je i da jedna tako reprezentativna ustanova kulture naše države zavrijeđuje da ima sopstvenu zgradu na reprezentativnoj lokaciji u glavnom gradu, posebno uzevši u obzir da je Prirodnjački muzej jedna od rijetkih, a možda i jedina ustanova kulture koja nema adekvatno riješeno pitanje smještaja. Time bi se znatno obogatila i kulturna i turistička ponuda glavnog grada, budući da u većini evropskih prijestonica Prirodnjački muzeji predstavljaju nezaobilazan sadržaj i najbolji reprezent prirodnog i kulturnog bogatstva jedne države.



### Tooltip Button_1EBF3282_0C0A_1D6D_4190_52FC7F8C00A5.toolTip = PREUZMI KATALOG IZLOŽBE IconButton_334FAA55_290E_7F29_41BC_CC9C0A7E07BB.toolTip = Fullscreen Image_B005E2E9_A79F_24FD_41BE_355B2D490852.toolTip = VRATI SE NA POČETAK Image_EAD2383A_C788_1F8A_41E4_91DF07079408.toolTip = VRATI SE NA POČETAK ## Media ### Title album_37212083_22E4_2902_41B2_9CDB0A4C4D37.label = ALBUM_KARIKATURE panorama_2847E6AC_279B_1E08_41B2_19CC788F4EBC.label = tegla panorama_2917C86E_27AE_3559_41C1_F83984C06026.label = pravo-preduzeca panorama_33999B52_2263_513F_41AF_20FE91B88548.label = start panorama_361E377B_27AA_3B3E_41C0_D3A7E3FC03E5.label = kretanje panorama_36275CE0_27A6_0D49_4199_DE1E16A718E8.label = zdrava-hrana panorama_363C3617_27AA_7CF7_41B3_24E62D5F4508.label = fitosanitarna panorama_363F3293_27AA_15CF_41BF_64001ED96577.label = obrazovanje panorama_3657E7A1_27AA_FBCB_4182_D7A8C108967A.label = priroda panorama_365B24EA_27AA_1D59_41B3_03E1F4200D9A.label = finansijski-nadzor panorama_3664171A_27A6_7CF9_41A1_64AC149A9320.label = ribarstvo panorama_36C29AC5_27AA_754A_41BB_95A6DE5F986B.label = transport panorama_36C6CC57_27AE_0D77_419D_14EF777CF528.label = intel ## Hotspot ### Tooltip HotspotPanoramaOverlayArea_298031D5_267B_C587_4198_D2E82EC28495.toolTip = NASTAVAK IZLOŽBE HotspotPanoramaOverlayArea_30397AC9_2440_EDF8_41A2_324218A4DD3E.toolTip = Čovjek i priroda HotspotPanoramaOverlayArea_3068296B_2685_C283_41B8_05FF6CFDABFD.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_30A7001E_2440_3C98_41AB_D86669158419.toolTip = Bezbjednost hrane HotspotPanoramaOverlayArea_30B22A7B_2440_6C98_4191_59984BD9070A.toolTip = Čovjek i priroda HotspotPanoramaOverlayArea_30C2A259_2440_5C98_41B4_AD355F158088.toolTip = Ekonomska i monetarna unija HotspotPanoramaOverlayArea_30C5E5FB_2440_6799_4181_7127C8E9134C.toolTip = Ekonomska i monetarna unija HotspotPanoramaOverlayArea_30C7AC3D_2440_2498_419C_1D4B0D2109EA.toolTip = Pravo osnivanja preduzeća HotspotPanoramaOverlayArea_30D665F1_2440_E7A9_4190_1E7527FB1E56.toolTip = Pravo intelektualne svojine HotspotPanoramaOverlayArea_31057882_26FD_C27D_41B9_5792367F610A.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_313AA70E_2440_6478_4188_FA6997DA8F9A.toolTip = Pravo intelektualne svojine HotspotPanoramaOverlayArea_316C7682_2440_246B_41BE_FEF675B3B092.toolTip = Pravo osnivanja preduzeća HotspotPanoramaOverlayArea_31AFA37C_2440_5C98_4185_72F2BD5B1A4E.toolTip = Sloboda kretanja radnika HotspotPanoramaOverlayArea_31C07BC0_2440_23E8_41B0_820BB2FBC1DE.toolTip = Bezbjednost hrane HotspotPanoramaOverlayArea_31C49DB1_269B_5D9F_4186_14E1B864651A.toolTip = NASTAVAK IZLOŽBE HotspotPanoramaOverlayArea_31E3CAE1_2440_6DA8_41C2_001F8FAA1A0A.toolTip = Ekonomska i monetarna unija HotspotPanoramaOverlayArea_31E55B94_2441_EC68_41A9_1BB07F8A6EB7.toolTip = Pravo intelektualne svojine HotspotPanoramaOverlayArea_3214D97D_2441_EC98_41C0_B88CC3F0BE1E.toolTip = NASTAVAK IZLOŽBE HotspotPanoramaOverlayArea_32740A56_268D_4685_41B6_7A90D2DBDC38.toolTip = Zdrava hrana HotspotPanoramaOverlayArea_32771257_2440_3CE8_41BA_7F5547F93B93.toolTip = Čovjek i priroda HotspotPanoramaOverlayArea_329A406A_2440_5CB8_41B8_BB4F6E379F5C.toolTip = NASTAVAK IZLOŽBE HotspotPanoramaOverlayArea_32ECE05A_2687_428D_41AF_EA2E75614152.toolTip = Sloboda kretanja robe HotspotPanoramaOverlayArea_32FD87FC_2440_6398_4198_A3B60E7967B5.toolTip = Pravo osnivanja preduzeća HotspotPanoramaOverlayArea_3382BA1A_268B_C68D_41B9_B0249A559A12.toolTip = NASTAVAK IZLOŽBE HotspotPanoramaOverlayArea_345F8A47_269D_4683_4198_679A8292895F.toolTip = Finansijski nadzor HotspotPanoramaOverlayArea_3474A345_2684_C687_419A_BEC981F47D32.toolTip = Obrazovanje i kultura HotspotPanoramaOverlayArea_3490AF69_268B_7E8F_416F_884972B65EF2.toolTip = NASTAVAK IZLOŽBE HotspotPanoramaOverlayArea_34923640_2687_4EFD_41B4_B245332AD457.toolTip = Zdrava hrana HotspotPanoramaOverlayArea_34B2462E_269D_4E85_41A7_4D1B212C9DCF.toolTip = Sloboda kretanja robe HotspotPanoramaOverlayArea_34BD238F_268B_C583_41B5_09CD9891C801.toolTip = Obrazovanje i kultura HotspotPanoramaOverlayArea_35350112_2440_3C6B_41B4_29EB77D0ADF3.toolTip = Pravo intelektualne svojine HotspotPanoramaOverlayArea_3540C0B6_2440_DDAB_41BF_4172E9727C79.toolTip = POČETNA POZICIJA HotspotPanoramaOverlayArea_3564A831_2685_429F_41AB_7A4B9F5856FA.toolTip = Zdrava hrana HotspotPanoramaOverlayArea_3585D7A5_269F_CD84_41BE_0267CC7343CE.toolTip = Ribarstvo HotspotPanoramaOverlayArea_358AEE9D_2440_2598_41B9_B96B4D8F7979.toolTip = Pravo osnivanja preduzeća HotspotPanoramaOverlayArea_362FFD44_2685_C284_41C1_0E4AC77AE6A9.toolTip = NASTAVAK IZLOŽBE HotspotPanoramaOverlayArea_36846CDE_2440_2598_4169_265B2B86ACC9.toolTip = Čovjek i priroda HotspotPanoramaOverlayArea_369AACC4_2440_E5E8_41BA_EC4BB32A4D16.toolTip = Priroda i čovjek HotspotPanoramaOverlayArea_36D5FCA6_2684_C384_41BD_6EA887FA5865.toolTip = Finansijski nadzor HotspotPanoramaOverlayArea_371AF603_2685_4E83_418A_B1D57B57C97F.toolTip = Ribarstvo HotspotPanoramaOverlayArea_374404E9_2440_25B8_41AA_271D735B7602.toolTip = Pravo osnivanja preduzeća HotspotPanoramaOverlayArea_375CCB94_268D_4585_41A6_A061E3590265.toolTip = NASTAVAK IZLOŽBE HotspotPanoramaOverlayArea_37B40CEC_2440_25BF_41B5_E5FC21113C61.toolTip = POČETNA POZICIJA HotspotPanoramaOverlayArea_37B96E6D_2440_E4B8_41B9_1391D910B266.toolTip = Bezbjednost hrane HotspotPanoramaOverlayArea_38AFFEF3_22BC_5903_419D_65873DE80B0E.toolTip = Sloboda kretanja radnika HotspotPanoramaOverlayArea_3A2FD8AD_22A3_D907_4193_81B81AA70D60.toolTip = Pravo osnivanja preduzeća HotspotPanoramaOverlayArea_3B2C194B_22A4_5B03_41BD_9E902B92CDD5.toolTip = Pravo intelektualne svojine HotspotPanoramaOverlayArea_3B93B80E_22A4_F905_41AD_850A5F7E3ABA.toolTip = Ekonomska i monetarna unija HotspotPanoramaOverlayArea_3BC65008_22A4_290D_41C0_FFB0C014B5FF.toolTip = Čovjek i priroda HotspotPanoramaOverlayArea_3DD1D08E_2685_4385_41B5_5C481A52CC4B.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_3DF59A5E_24C0_EC98_41B8_DED07C4C124F.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_3E0AA80F_268C_C283_41BA_B9CA70922E3B.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_3E2EC1E0_2685_45BD_41B4_582F95328615.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_3ECB0945_268B_C287_41C0_2545886181FE.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_3F533FA2_2684_DDBD_41AB_1ADD617E8712.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_3F94D67C_2687_CE85_41C2_2C84A7758CB6.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_3FC20CF6_26FB_4385_41B0_8006310364C1.toolTip = O KARIKATURI HotspotPanoramaOverlayArea_3FCAE8E6_268D_4385_41BB_D42216A6A555.toolTip = O KARIKATURI ## Action ### URL LinkBehaviour_324C6177_290E_0DE9_41AA_D934BA564EC9.source = https://eu.me LinkBehaviour_3FB4933F_2895_BF09_41A1_E0F420A4442C.source = https://eu.me